Apple Ciekawostki Felieton

„Chciałem kupić jej jakiś komputer, ale wszystkie są do dupy”, czyli stylistyczne odrodzenie Apple.

 „Chciałem kupić jej jakiś komputer, ale wszystkie są do dupy” – tak Steve Jobs podsumował erę lat ’90 i designu brzydkich, niespójnych i topornych komputerów klasy PC. Wypowiedziane przez Jobsa słowa, oznaczały jedno, że wszystko zmieni się już niedługo.

Po erze Snow White, Apple popadło w designerski marazm. Rozważano nawet ponowne zatrudnienie Hartmuta Esslingera ze studia Frog Design, by tchnąć nowe życie w wizualny aspekt produkowanego sprzętu. Powrót Steve’a miał odmienić „Jabłko” nie tylko od strony organizacyjnej, ale i designerskiej. Po wielkim oczyszczeniu Apple’a, zredukowaniu liczby pracowników oraz portfolio urządzeń (w owym czasie Apple miało na rynku ponad czterdzieści urządzeń), nadeszła pora, by zaprojektować coś zupełnie nowego.

 

iMac_3qKoncepcja całkiem nowego designu zakładała, że nowy iMac będzie posiadał „jajowaty” kształt. Warto zaznaczyć, że gdy Steve zobaczył pierwszy koncept, z miejsca go odrzucił. Jony Ive, który był szefem studia projektowego Apple, nie poddał się jednak. Wprowadził kilka poprawek, po czym ponownie zaprezentował projekt szefowi. Jobs oszalał na jego punkcie! W tym momencie wszystko stało się jasne, zarys bryły nowego iMaca został zaakceptowany.

Studio projektowe, pod przewodnictwem Jony’ego Ive’a, inspirację zaczerpnęło z przeźroczystego termosu, a kolor nowego iMaca wybrano dość przypadkowo – dzięki kawałkowi szkła, który jeden z projektantów znalazł na plaży. Barwę tę nazwano „bondi blue”.

Premiera urządzenia nastąpiła 6 maja 1998 roku. Po odsłonięciu płachty, pod którą znajdował się iMac G3, nastąpiła cisza. Chwilę później – brawa i euforia sali, która była wypełniona do ostatniego miejsca. Jobs podczas premiery odwołał się do nowego stylu, jaki prezentował premierowy model – „Wygląda, jakby pochodził z innej planety – Dobrej planety”. To był początek odrodzenia Apple.

imac-apple-macintosh-computers-ads-wallpaper-apple-imac-computer-advertising-wallpaper-105693grafika79

Styl, jaki obrało Apple, okazał się strzałem w dziesiątkę – nowy model gościł w coraz większej liczbie domów, pokazywano go w telewizji, na bilbordach. Unikatowy design pociągnął za sobą zmianę formy kampanii reklamowej. Ludzie oszaleli na jego punkcie. Od tego momentu nastała moda na półprzeźroczystość, która zaowocowała tym, że niemal każde urządzenie dostępne na rynku kopiowało styl iMaca.