Ogólne OS X Polskie Aplikacje

mpFirma – prowadź firmę na Macu

mpFirma Logo

Zanim przesiadłem się na Maki, używałem komputerów z konkurencyjnym systemem operacyjnym – tym od giganta z Redmond. W miarę, jak skłaniałem się do przeprowadzki, zasięgałem informacji o tym, co na „jabłkowym” sprzęcie można zrobić i do czego jest używany. Zazwyczaj otrzymywałem informację, iż korzystają z niego graficy, muzycy, programiści… Profesjonaliści w swojej dziedzinie. Oczywiście, komputery nie są skierowane tylko i wyłącznie do zawodowców, ale także do szarych zjadaczy chleba oraz użytkowników, prowadzących biznes.

Wiele razy zadawano mi pytanie, czy nie znam programu, który pomaga w prowadzeniu firmy i śmiga na komputerach Apple. Jeszcze do niedawna, odpowiedź brzmiałaby: „Nie, nie słyszałem o takim sofcie”. Nie znałem bowiem aplikacji, która pozwalałaby wystawiać faktury, zarządzać magazynem, tworzyć oferty czy nadzorować relacje z klientami.
mpFirma – to program pomagający w prowadzeniu własnego biznesu. Jego zadaniem jest pomoc w codziennych działaniach naszej firmy. Wiadomo, że firma to nie tylko wystawianie faktur, ale również kontrahenci, o których wiedza bywa bezcenna; to także magazyn z towarem, jaki oferujemy, oraz wiele innych kwestii związanych z pracą na własny rachunek.

  Narzędzie 

mpFirma ma budowę modułową, co oznacza, że całość składa się z kilku odrębnych segmentów, pomagających w danej dziedzinie firmy. W chwili obecnej twórcy oferują następujące moduły:
– Kontrahenci – moduł pozwalający na gromadzenie informacji o naszych kontrahentach.
– Sprzedaż i Zakupy – moduł służący do wystawiania faktur, rachunków, paragonów (obsługa drukarek fiskalnych, czytników kodów kreskowych).
– Magazyn – pozwala na prowadzenie pełnej gospodarki magazynowej (obsługa dowolnej liczby magazynów, magazynów walutowych oraz dowolnej liczby cenników).
– Zamówienia – obsługuje zamówienia przychodzące i wychodzące.
– Oferty – pozwala na przygotowywanie ofert dla klientów.
– CRM – moduł zarządzania relacjami z klientami.
– Serwis i naprawy – pomaga w prowadzeniu serwisu oraz obsłudze reklamacji.
– Rejestr oprogramowania – moduł służący do przechowywania informacji o oprogramowaniu w naszej firmie.
– Rejestr haseł i PIN-ów – wspomaga przechowywanie informacji o hasłach do serwerów, kontach pocztowych czy kartach płatniczych.

Jak więc widzicie, aplikacja jest rozbudowana, a co za tym idzie, każdy zainteresowany znajdzie coś, co jest niezbędne dla jego działalności lub też wybierze całość, jako kompleksowe narzędzie.

  Informacje, informacje, informacje

Zdecydowana większość aplikacji pokroju mpFirma opiera się o bazy danych, gdzie wprowadzamy informacje, z którymi później pracujemy. Nie inaczej jest w tym przypadku, a program napisano tak, aby obsłużył różne, popularne bazy danych:

  •  SQlite
  • MySQL
  • MariaDB

  • PostgreSQL
  • Firebird
  • Interbase
  • MS SQL

W zależności od specyfiki pracy, bazę danych można stworzyć lokalnie, na komputerze, który będzie wykorzystywany do obsługi mpFirmy lub umieścić ją na serwerze wspierającym bazy SQL. To drugie rozwiązanie daje nam sposobność uzyskania dostępu do danych firmowych z dowolnego komputera podpiętego do Internetu.

  Wygląd

Jako użytkownik produktów Apple, przyzwyczaiłem się do tego, że nie tylko sprzęt wygląda świetnie i cieszy oko swoim wykonaniem. Programy, jakie widziałem i z których korzystałem, na Windowsie były – co tu dużo mówić – brzydkie. To, czego doświadczyłem na OS X, udowodniło, że soft może być zarówno funkcjonalny, jak i ładny. Zaprojektowany tak, aby użytkownik chciał z niego korzystać i nie musiał szukać alternatywy.

mpFirma należy do tej grupy. Po uruchomieniu zostałem mile zaskoczony oprawą graficzną. Aplikacja nie jest prostokątna, co w tym przypadku jest – moim zdaniem – bardzo ważne. Główne okno podzielono na kilka segmentów, z których każdy zawiera szereg klikalnych przycisków bądź rozwijanych sub-menusów.
Jedna rzecz, która delikatnie mnie zabolała, to mieszczące się z lewej strony „Moduły”. Posiadają wygląd typowy dla aplikacji Windowsowych. Na chwilę obecną, nieco nie pasują do całości systemu, który napędza nasze Maczki. Ikonki przypominają te z poprzednich wersji OS X – są fajne, ale „flat design” zrobił swoje. Miejmy nadzieję, że niebawem zostaną „spłaszczone”.
Jako całość nie ma się do czego przyczepić. Jest ładnie i estetycznie, dodatkowo, co jest bardzo fajne, twórcy dali możliwość wyboru schematu kolorystycznego – zapewne każdy użytkownik znajdzie coś dla siebie.

  Wszechstronność

mpFirma, pod względem działania, to bardzo sprytna aplikacja. Deweloper napisał program w taki sposób, aby mogli z niego korzystać użytkownicy systemu OS X oraz Windows; ponadto można korzystać z jednej bazy danych. W skrócie, oznacza to, że w firmie nie trzeba tylko i wyłącznie korzystać z klasycznego PeCeta, by pracować i prowadzić biznes z pomocą tego typu elektronicznego narzędzia.

Zapewne spora część osób, korzystających z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ucieszy się z faktu, iż naszą bazę danych, możemy umieścić w popularnym serwisie Dropbox. Dzięki temu będziemy mogli podłączyć się do niej z każdego miejsca z dostępem do Internetu. Jest to rozwiązanie – delikatnie mówiąc – ryzykowne, co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jeśli nie będziemy połączeni z siecią, nic nie zrobimy, a po drugie – problem może pojawić się, kiedy w tym samym momencie, kilka osób zechce edytować jeden dokument. Kwestia bezpieczeństwa, rozwiązania opartego na popularnych usługach „Cloudowych”, to kolejna rzecz. Tu sami musimy podjąć decyzję, jak chcemy korzystać z programu.

  Ceny i licencja

Producent mpFirma obrał elektroniczną drogę dystrybucji. Oznacza to brak pudełka z płytą – opłacamy klucz aktywujący program. Opłata jest w formie subskrypcji rocznej. Tak więc, przykładowo, jeśli chcemy korzystać z mpFirma, jako jedna osoba, opłata wynosi 199 zł rocznie, na jedno stanowisko.

device
Jeśli prowadzicie firmę i jesteście użytkownikami komputerów spod znaku nadgryzionego jabłka, mpFirma może okazać się idealnym rozwiązaniem. Co więcej, program dedykowany dla systemu OS X pozwoli Wam zaoszczędzić parę groszy, które zapewne poszłyby na zakup Parallelsa i Windowsa, nie mówiąc o samym programie do wspomagania naszego biznesu.
Zanim zdecydujemy się na wydanie pieniędzy na recenzowaną aplikację, możemy ją przetestować bezpłatnie przez 30 dni. Sytuacja wręcz idealna – nic nie tracimy, a zyskać możemy komfortowe narzędzie do wspomagania biznesu.

Szczegóły dotyczące ceny znajdują się na stronie producenta.

logobs4

  • Yerzyk

    Uzywalem przez kilkanascie dni, niestety przestalem. Niestety, bo program daje duze nadzieje, ale… na przyszlosc! Teraz, w aktualnej wersji aplikacja jest mocno niedopracowana, pracuje niestabilnie i bardzo wolno. Watpie by kots, kto wczesniej uzywal innych aplikacji windowsowych, chocby Handel Start, byl w stanie zaakceptowac obecna wersje. Ale bede trzymal kciuki za Tworcow i czekal, ze ta aplikacja „dorosnie”, bo naprawde potrzeba apki dla prowadzacych firmy i kiedy pojawi sie stabilna, szybka i funkcjonalna wersja, znowu sprobuję 🙂